Året der gik:
Jeg synes, at jeg har succes med at uddele kladdehæfter, og i højere grad lade eleverne tegne og skrive noter i hånden. Det startede i et forløb i en biologi c klasse og er udvidet til en bioA studieretningsklasse i en måneds tid. Det har krævet, at jeg selv øver mig i, hvad jeg vil skrive på tavlen, for eleverne kopierer det ned i deres hæfte. Husk at lave tid til, at eleverne selv kan skrive delkonklusioner, som samler op på en sekvens.
I informatik har jeg lært, at størrelsen af det system, som eleverne udvikler til eksamen, også indgår i vurderingen af deres præstation.
biologi C: Forløbet om sex og kønshormoner skal skæres til, så det kan gøres kort og præcist.
Tor har besluttet at rejse til Grønland 😛
Året der kommer:
Året forsætter med at bruge artefakter til at styrke det neurale aftryk og dermed støtte hukommelsen. Få begreber. Flere tests.
HF: “Salt i havvand” frem for “Adskille salt og sand”. Adskille sand og salt er alt for kompliceret, mens at inddampe vand og veje det tilbageværende salt, vil fungere bedre. Jeg vil nok ikke gentage forsøget med at fremstille biogas, men måske satse mere på CO2-fang.
Videoafleveringer i HF frem for skriftlige afleveringer er værd at afprøve. Det vil kræve en del teknisk support.
Informatik: Jeg ved ikke, om jeg vil gentage forløbet om escape room, da det ikke siger eleverne ret meget. Måske skal de se rummet, som noget af det første, for at give dem noget inspiration. Dertil skal forløbet om kunstig intelligens gøres mere præcist.
Biologi A: Hvordan skal jeg inddrage chatbot i undervisningen? Jeg kan ikke ignorere det, men skal være tydelig i at vise eleverne, hvorfor det er vigtigt at udarbejde egne produkter. F.eks. i en aktivitet med chatbot assisteret forsøgsdesign eller chatbot genereret repons på deres opgaver.
Det bliver spændende at se hvordan eleverne tager imod moduler uden mobiltelefoner.