Klassen deles i hold. Hvert hold skal bygge en vandraket af en flaske med faldskærm. Faldskærmen skal frigives af en servo, som skal programmeres til at dreje, når raketten passerer sit toppunkt (apogee).
Mål med forløbet:
* Bygge en robot, der udløser en faldskærm
* Løse problemer selvstændigt
* Lave fejl og evt. lære af dem.
Holdene konkurrerer på to parametre:
* Rakettens vægt. Point til laveste vægt.
* Time-of-flight. Point til længste tid i luften.
Tidsplan:
1. modul: gruppedannelse, opstart. Sidste 15 min. af modulet: Raketaffyring
2. modul: status. Midt i modulet: Raketaffyring
3. modul: sidste justeringer. Midt i modulet: Vejning og afgørelsen. Oprydning og afslutning.
Raketten skal sættes sammen nogenlunde som vist på billedet. Den er baseret på klippet her: https://youtu.be/UnwP3YXOn-I?t=2m58s
Opgaver:
1. Sæt vinger på jeres raket.
2. Byg en spids til en raket. Find selv materialer, eller hent programmet http://www.123dapp.com/design og tegn spidsen, gem som .STL fil, og print den på 3D-printer. I må ikke sætte spidsen fast endnu.
3. Byg en faldskærm. Se evt. her: https://www.youtube.com/watch?v=nnZbji8Payc. Diameter ca. 20-40 cm.
4. Byg et kredsløb til faldskærmsudløser: Saml kredsløbet.
5. Lav et program der kan udløse faldskærmen: Hent, installer og start programmet mBlock version 3.3.1. Lav et program i mBlock, som får en servo (motor) til at dreje fra 0 til 110 grader, hvis GY-61 (gyro) viser over 300. Om at programmere i mBlock.
6. Opload programmet til Arduino i faldskærms-udløseren. Se hvordan her: Forbind mBlock til Arduino og upload.
7. Dokumentér jeres proces og besvar spørgsmålene nedenfor (produktkrav) på en blog eller i en YouTube-video. Del linket i vores Facebookgruppe.
8. Sæt delene fra kredsløbet (punkt 4) fast på en plade, som udleveres eller som I laver af pap:
9. Lav en dør (en overhead?), som forbindes til raket, faldskærmen og servo-motor.
10. Saml hele faldskærmsudløseren, og sæt den oven på raketten. Sæt spidsen øverst. Se tegning ovenfor.
11. Find et passende navn til jeres team og til raketten.
Produktkrav: Blog eller video, som skal vises for andre:
Hvad får raketten til at flyve? Forklar herunder om begrebet lufttryk.
Hvorfor er vinger, spids og vægt afgørende for rakettens bane?
Fløj jeres raket? Hvorfor/ikke?
Virkede jeres faldskærm som forventet? Hvorfor/ikke?
Gik I i stå under arbejdet, og hvad gjorde I for at komme videre?
Hvilke fejl lavede I, og hvad lærte I af dem? Førte de til forbedringer?
Hvordan ville vi bruge naturvidenskabelig metode til at forbedre raketten?
Gået i stå?
* tænk dig om og prøv igen
* spørg dine peers (klassekammerater)
* brug Google, YouTube, blogs til at søge info
* spørg læreren om du har forstået opgaven
Du skal ikke forvente, at læreren har løsningen til dig.