Raketter

Raketter er fascinerende, men hvad kan de bruges til?

Vinger og spids
Faldskærms modul
Højdemåler modul

Apollo 15 launch.jpgPublic Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=193432

En raket skal have et drivmiddel. Vi kan bygge en raket, som bruger vand som dWater rocket-internal forcesrivmiddel. Ved at øge lufttrykket i raketten fx. med en cykelpumpe, flyver den ved at trykke vandet ud.

Raketten kan bære forskellige sensorer til at måle turen og luften omkring raketten. Da vægt og form er afgørende for en rakettens bane, bruger vi små lette sensorer og små computere (microcontrollers).

Målingerne kan bl.a. bruges til at undersøge, om vi kan forbedre rakettens flyvetur, så den flyver højere, hurtigere eller mere sikkert. For at indholdet ikke skal blive ødelagt, når raketten rammer jorden, skal vi udstyre den med en faldskærm.

Launchbottle.jpgFoto by Michal Richard Trowbridge, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8726281

Det er muligt at arbejde som en hel klasse eller i hold. Holdene kan konkurrere mod hinanden. Inden for hver klasse/hold, kan grupper tage sig af forskellige opgaver, som til sammen forbedrer raketten. Under projektet skal I evt. formidle jeres overvejelser, fremgangsmåde og måske resultater via tekst og video på en blog/kanal.

De fleste kan bruge teknologi for eksempel en smartphone eller ipad. I projektet skal vi prøve at skabe teknologi selv. Det kan være svært. Du kan derfor blive frustreret, hvis der er noget i projektet, som virker meget svært eller ikke umiddelbart virker. Prøv at blive ved at angribe udfordring. Spørg din lærer om du har forstået opgaven rigtigt. Søg hjælp i tekst/bog, på holdet, YouTube eller blogs.

Sikkerhed:
Der er ganske meget energi i en vandraket, som er under tryk. Hold sikkerhedsafstand efter lærerens instruktion. Når raketten kommer ned, vil den også have en betydelig energi. Affyr vandraketten i en vinkel og med vinden i ryggen, så den flyver væk fra tilskuere.