Blooket = Kahoot på steroider

En gang i mellem bruger jeg forskellige digitale tjenester til træning af begreber eller blot et lille break fra de øvrige arbejdsformer. De tjenester jeg bruger mest er Quizlet, LearningApps og Kahoot. Og som noget nyt også Blooket.

Hver tjeneste har sine fordele og ulemper. Quizlet Live er godt til at få eleverne til at tale sammen, mens de quizzer. Kahoot er meget larmende, men læreren kan komme med faglige pointer mellem hvert spørgsmål, og på den måde bruge Kahoot som et interaktivt tavleoplæg. LearningApps er meget grafisk fx placer begreberne korrekt på figuren, sæt figurer i rigtig rækkefølge eller fordel begreber i kategorier.

Hvor Kahoot er en quiz, er Blooket gamificeret begrebstræning. Læreren vælger og hoster et Blooket-spil, og eleverne joiner ligesom i Kahoot.

Læreren vælger hvilket sæt af begreber-definitioner, der skal anvendes, den tid/point man spiller til og spil-genren. Der 14 forskellige og de klassiske spilgenrer er repræsenteret: tower-defense, platform, tycoons, maze, battle royal m.m. Begreber og definition kan importeres fra Quizlet eller fra word/excel.

Fælles for alle spil er, at eleverne jævnligt skal svare rigtigt på spørgsmål (MC med fire svarmuligheder) for at tjene point og klare sig godt. Eleverne spiller individuelt, men deltager i det samme spil.

I modsætning til Kahoot er der meget mere grafisk interaktivitet end blot at trykke på en farve. I nogle spil skal man styre en figur, i andre skal man blot træffe valg fx hvilken af tre kister vil du åbne? I nogle spil er der en høj grad af interaktion mellem spillerne, fx er der flere spil, hvor man kan angribe hinanden -kamp afgøres af hvem der svarer korrekt på spørgsmål. I nogle spil kan man prøve at stjæle point fra hinanden -om det lykkes afgøres af om der bliver svaret korrekt på spørgsmål. I andre spil er tilfældigt hvem man stjæler fra.

De fleste spil indeholder en høj grad af tilfældighed fx det loot man får kan være meget varierende. På tavlen kan man hele tiden følge med i hvem der fører -hvilket ofte skifter ret hurtigt, givet den høje grad af tilfældighed, som er indbygget i de fleste spil.

Blooket anvender mange af de klassiske tricks inden for adfærds-design: gentagne grafiske cues når der kommer en belønning eller en straf, ingen ende på spørgsmålene, super enkel valg-arkitektur (som regel kun 2-3 valgmuligheder), tilfældighed i belønning både mht. hvad man får ud af at svare korrekt og hvornår der pludselig kommer en uventet bonus, ambient kommunikation i form af samme naive grafiske udtryk som Kahoot, så eleverne allerede er sporet ind på spil, top6-leaderboard, der anerkender dem, som klarer sig godt.

Største udfordring er nok, at Blooket forlader sig (ligesom quizlet) på at eleven genkender det korrekte svar, og ikke selv aktivt genkalder sig svaret før det vises. En tjeneste som cram.com er derfor mere velegnet til at lære begreber effektivt.

Alligevel har jeg valgt at bruge Blooket. Og eleverne elsker det tilsyneladende. De synes, at det er sjovt, men lærer de noget? På sigt får Blooket sikkert sin plads på hylden ligesom Kahoot, og kan tages frem en gang imellem.

Dette indlæg blev udgivet i Planlægning. Bogmærk permalinket.