MS Classroom førstehåndsindtryk

Jeg har grebet årsskriftet og starten af studieretninger, til at prøve Microsoft Classroom med et hold.

Med Classroom forsøger MS fornuftigt nok, at tage det bedste fra flere af de services, som de tilbyder.

Eksempler:

Problem: websteder i sharepoint er tunge at redigere, som kan ligne noget fra 90’erne.
Classroom: har sin egen skal, som ligner Google Classroom, og som ikke kan redigeres, men har de mest nødvendige genveje indbygget. Tilgengæld snupper Classroom fildeling fra webstedet, og lader resten ligge 🙂

Problem: Klassenotesbog skal oprettes af læreren, og det kan være en barriere.
Classroom: Klassenotesbogen oprettes automatisk.

Problem: Det er svært at håndtere opgaver i websteder.
Classroom: Kan bruge klassenotesbog, men Classroom har også sin egen opgave-funktion med afleveringsmapper, og som er tilknyttet kalenderen med deadlines. Svært at anvende, så længe vi skal bruge Lectio, hvis jeg ikke vil lave dobbeltarbejde.

Problem: Det er svært at få eleverne til at checke nyhedsstrøm eller diskussionsfora i sharepoint.
Classroom: Har medlemmerne i en gruppe, som får beskeder ind i outlook. Jeg er ikke sikker på det er en god løsning, da vi netop bruger sociale medier, for at begrænse antallet af mails, og få dialogen til at flyde hurtigere og mere uformelt. Derfor er det netop rart at have mails i en app og sociale medier i en anden. Men måske er det blot et spørgsmål om vane, at se outlook som socialt medie?

Oprettelsen går rimeligt, når man bruger et par tricks til at få elevernes email-adresser copy-pasted (spørg Peter Olsen), og tilføjer dem i outlook-groups.

Jeg synes, at der er mange gode takter i Classroom. Der hvor man endnu ikke har ramt sømmet, er i tilladelses-styringen (rettigheder). Jeg kan ikke se, hvordan jeg kan ændre tilladelserne i dokumentbiblioteket.

Der vil altid være nogle filer, som eleverne ikke skal have mulighed for at ændre. Og så vidt jeg kan se har de redigerings-rettigheder til det hele. Der er ingen STOP-deling knap, og de avancerede indstillinger fører til en labyrint af muligheder. Fx en gruppe, som hedder members, men som ikke indeholder medlemmer.

Så inden længe, må jeg nok bede eleverne om at vi migrerer “tilbage” til et almindeligt holdsite og klassenotesbog i sharepoint, hvis jeg eller MS ikke finder en adgang til rettighedsstyring i Classroom.

Det MS skulle lave (og som måske er på vej), er en nem og overskuelig måde at se og ændre rettigheder på alle niveauer fra fil, mappe, webdel til site. Så rykker det.

Dette indlæg blev udgivet i Klassenotesbog, office 365. Bogmærk permalinket.