Stilladsering af noter

Når elever går ud af stx/hf, skal de bl.a. have lært at komme gennem en forelæsning. Nogle elever kan det allerede første dag, nogle skal lære det. Forelæsning er ikke den bedste måde at lære på, og tiden kan ofte bruges bedre fx via flipped classroom eller produkt-orienteret arbejde. Men forelæsning er bl.a. en øvelse i at kunne koncentrere sig mere end 5 minutter og findes stadig på de højere læreanstalter.

Særligt i HF kan det være en udfordring, fordi eleverne er mere uddannelsesfremmede end på stx. Men eleverne i HF kan komme til at elske forelæsninger, på godt og ondt, under de rette omstændigheder.

Sekvensen skal ikke være for lang. 20 minutter er passende. Niveauet skal være tilpasset, måske gennem undersøgelse af forhåndsviden -hvis niveauet er bare lidt for højt, står de hurtigt af. Indholdet skal helst være relateret til en konkret opgave eller projekt.

Et kendt trick til at komme gennem en forelæsning, er at tage noter. Så eleverne SKAL TAGE NOTER og evt. aflevere dem. Ikke så meget for at lave et resume af indholdet, for det står alligevel ofte i andre kilder. Men for at være aktiv deltager i forelæsningen, og her er det vigtigt, at eleverne ikke forsøger at skrive alt ned, men sorterer i informationen. Prøv benspænd a la “du må kun skrive 10 ord ned”.

Jeg synes, at det er en god ide at stilladsere elevernes notetagning ved at udlevere “Noteark“, som er et dokument, hvor noterne er disponeret på forhånd i større eller mindre grad. Progressionen ligger selvfølgelig i, at noteark med tiden indeholder mindre og mindre forhåndstekst.

Nedenfor to eksempler fra hhv. første til senere noteark. I første noteark skal der næsten kun udfyldes enkelte ord. Senere er der kun overskrifter og evt. relevante billeder. Målet er et blankt dokument, som eleven selv kan betitle og disponere.

 Start Senere
 noteark1  noteark2

Notearkene kan udvides med “Mål med noterne”. Og der kan arbejdes videre med i hvilken grad målene er nået og med selve noterne gennem selvevaluering, peer-review, exit-tickets, quiz, klassediskussion m.m.

Det vil være oplagt at bruge Klassenotesbog til noterne. Desværre virker mit add-in ikke p.t., hvorfor jeg ikke kan distribuere siden og vurderer, at det vil tage uforholdsmæssig lang tid for eleverne at kopiere siden til deres egen sektion. Så vi bruger docx.

Jeg kan godt være lidt bekymret for, at eleverne er kommet til at holde af forelæsninger og efterlyser dem jævnligt. Undervejs er de ret stille. De noterer meget (for meget i nogle tilfælde). De sidder i deres egen verden, og får en fornemmelse af at mestre den snævre viden, som de får serveret. Jeg tænker: De bliver ikke udfordret nok. Måske skal eleverne have valget mellem sekvenser, baseret på deres forhåndsviden.

 

Dette indlæg blev udgivet i biologi, HF, kemi, Klassenotesbog. Bogmærk permalinket.