Faste grupper

I en meget livlig klasse jeg underviser, er der som i alle klasser, nogle som er ret dygtige, og nogle som er på vej til at blive det. Usikkerheden, som sidste gruppe har, kan give anledning til, at de ikke magter at udstille sig selv fagligt og risikere at opleve nederlag igen.

Det har bl.a. ført til at jeg sjældent lader elever fremlægge for hele klassen. En anden grund er, at jeg synes for mange tilhørere spilder tiden, under sådan et oplæg.

Den sidste måned har vi til gengæld arbejdet i faste grupper a 3-4 elever, som jeg har defineret på baggrund af elevernes ønsker. Eleverne skulle gerne havne i gruppe med nogen, som de ikke normalt hyggesnakker med, hvilket skulle dæmpe ikke-faglig småsnak. Og de skulle gerne komme i gruppe med nogen, som de er rimelig trykke ved. Målet er, at de i små trygge fora skal turde udtrykke sig fagligt gennem formidling og meningsforhandling, med mindre anledning til småsnak.

De fleste grupper har fungeret efter hensigten, efter min vurdering. Der er mindre uro, lidt mere arbejde. Enkelte grupper har ikke fungeret, fordi de ikke har fungeret socialt (store faglige forskelle har ført til sociale spændinger) eller de har hygget sig lidt for meget.

Dette indlæg blev udgivet i biologi, kemi. Bogmærk permalinket.