Hvornår brister Tech-boblen?

Jeg er vældig begejstret for teknologi, særligt digital teknologi, som har en fysisk dimension fx robotter. Mest fordi det er sjovt at udforske -Dora the explorer bor indeni mig. Og derfor er jeg nok ikke den rette til at analysere tech-området, but anyways..

Tech-boom
Verden set gennem mine øjne, bliver mere og mere fyldt med digital teknologi. Nogle få eksempler er støvsugerrobotter, smartphones, landbrugsdroner, insulinpumper, 3D-printere, sociale medier.
Algoritmer eller mere advanceret kunstig intelligens dukker op i mange felter: sundhedsvæsnet, finansverden, læremidler, biler, billed- og talegenkendelse, FB. Jeg kunne blive ved.
Så tech boomer. Vores behov for underholdning, velfærd og forbrug driver udviklingen. Derunder ligger en tro på teknologien, som man også så i 1960’erne. Og givet at de fleste fænomener udbredes i cyckler -må der komme en modreaktion. Måske kommer vi alle til at leve som bonderøven om føje år.

Hvordan skal vi behandle tech i stx?
Man kan med rette fremføre, at htx er mest en teknisk uddannelse og stx er mest en boglig uddannelse. Fx i et stxfag som bioteknologi er hovedmålet ikke, at blive god til at arbejde i laboratoriet. Hovedmålet er at analysere data og litteratur. Eleverne uddannes (i en perfekt verden) med henblik på forsker- og lægejobs, hvor laboranter og studerende laver forsøg og betjener teknologien, mens forskeren sidder i Elfenbenstårnet og analyserer og lægger strategi.

Min påstand er dog, at tech nu fylder så meget i Verden, at vi ikke kan ignorere det i stx. Vi kan ikke nøjes med at analysere og vurdere på konsekvenser eller prøve at komme med innovative ideer til nye anvendelser. Vi er nødt til, at få fingrene ned i teknologien. Lodde. Kode. Forbinde. Ud over det alment dannende indeholder tech mange kreative udfordringer, og en kobling mellem det abstrakte og konkrete, mellem teori og praksis, som vi også ser bl.a. i naturvidenskab.

Dotcom-boblen
Før vi kaster os ud i alt for meget tech-humlumhej i stx, og uddanner en hel generation til ingeniører, må vi kort overveje om tech-boomet er en bobbel? Uddanner vi til arbejdsløshed, fordi trenden skifter? Vi uddanner til jobs, som endnu ikke findes, men kommer de til at ligge indenfor tech?
Vi så dotcom boblen i 90’erne. Alle skulle lave hjemmesider og webtjenester. Kurserne steg til boblen bristede. Det var måske på baggrund af en overoptimistisk tro på teknologien (og markedet), a la den vi ser i dag?

Hvornår brister tech-boblen?
Tech ikke er en bobbel, med mindre vi kommer til at opleve uforudsete begivenheder, som ændrer alt fx en stor økonomi- eller energikrise. Tech vil nok opleve mindre tilbagegange og setbacks, men alle prognoser peger på generel vækst, med faldende priser og mere AI. Tech-branchen i dag er mere divers end dotcom var, og prøver i højere grad at løse reelle problemer. Makerbevægelsen er måske en af vores tids modbevægelser, men den bruger også tech. Så kod du bare videre i stx.

Dermed ikke sagt, at alt generelt er godt. Hvis AI skal træffe flere beslutninger for os, hvem har så ansvaret? Bliver vi udkonkurreret af robotter og anden tech, hvad skal vi så leve af? Og hvad skal vi lave? Bliver underviserne fritstillet til fordel for video og adaptive kursusforløb? Heldigvis først når AI bliver så dygtig, at den også kan stå for den sociale relation til eleverne -læring er også en emotionel proces.

Dette indlæg blev udgivet i Digital Dannelse. Bogmærk permalinket.