Mindmap som overblik

Mine elever kan miste overblikket, når vi arbejder med forløb over længere tid. Særligt i NF hvor der er tre fagligheder inde over, som til en vis grad skal kobles sammen. Elever, der efter mange moduler, pludselig spørger til helt grundlæggende sammenhænge fx “jeg forstår ikke hvad olie har med drivhuseffekt at gøre”.

Derfor har jeg forsøgt sidste år med en mindmap, som udbygges modul for modul. Den skal lette lidt af overblikket, så eleverne i mindre grad føler sig kørt over, og ønsker alt repeteret, når forløbet når sin slutning:

mindmap1

Forløbet var om energi og ressourcer i bl.a. kemi og biologi. Mindmappen er lavet i PowerPoint, og der er tegnet i OneNote. Eleverne har i nogle sekvenser tegnet forbindelser selv.

I år ville jeg give eleverne endnu mere ejerskab og har derfor bedt dem bidrage med to centrale begreber efter hvert modul, som vi kunne tilføje mindmappen. Det har set sådan ud:

mindmap2

Også lavet i OneNote. Vi er ikke begyndt at forbinde begreberne endnu. Emnet er skybruds-regn.

Og her hopper kæder af. Eleverne bidrager med helt andre centrale begreber, end jeg betragter som vigtige for modulet og sammenhængen. Må erkende, at p.t. er det mig, der ved hvor vi skal hen, for sådan er forløbet her skruet sammen, og eleverne har derfor få chancer for at gætte hvad læreren tænker.

JEG må stille begreberne op. Og alligevel give eleverne ejerskab, så det ikke kun er mig, der har en fest ved tavlen. Evt. lade eleverne bidrage med mange begreber, som jeg vælger blandt eller de skal tegne forbindelserne selv. Kan det gøres i deres klassenotesbog i deres personlige sektion eller måske endnu bedre i samarbejdsområdet?

 

Dette indlæg blev udgivet i biologi, bioteknologi, HF, kemi. Bogmærk permalinket.