For at arbejde med robotter og programmering i skolen, skal vi som altid tage udgangspunkt i målet. Målet kan være en introduktion til robotteknologi, herunder programmering, og overvejelser om muligheder og konsekvenser. Her fokuserer jeg på de tekniske mål.
Vi skal overveje: Hvor meget tid skal vi afsætte? Og undersøge: Hvad er elevernes og lærerens udgangspunkt? Udfordringen skal være passende, hvis mestring skal opnås inden for den givne tid.
Jeg har brugt robotterne nedenfor privat og/eller i undervisning, og opstillet dem nogenlunde fra teknisk svær til nem:
Arduino kits: Der er næsten ingen vejledning med, og delene passer ikke helt sammen. Der skal loddes. Evt. 3D printes eller laser-skæres dele. Koden skal skrives forfra eller sættes sammen af stumper fra forskellige kilder. Kan ændres og tilpasses efter behov. Stor udfordring på alle parter. 100 kr
mBot: God visuel opskrift, alle dele passer sammen. Klik-stik. Ligesom et samlesæt, men svær at ændre på. Er forprogrammeret med fjernbetjening. Nem blok-programmering vha. mBlock. Kan udvides med bl.a. sensorsæt. Ca. 500 kr
Mindstorms: Meget som mBot, men kan bygges om ved hjælp af legoklodser og sensorer kan placeres efter behov. Nem programmering vha. ipad og mulighed for ret avanceret programmering på laptop. Skudsikker. Ca. 2000 kr
Edison: Er kompatibel med Lego, men her skal IKKE bygges. Kan programmeres stort set som mBot og Mindstorms. Kan ikke bygges om, fokus på programmering. Sensorerne sidder hvor de sidder. Ca. 300 kr
Fjernstyret bil: Det er som regel rent legetøj, og sjældent egnet til undervisning. Man kan diskutere om det er en robot. Den kan udstyres med sensorer, så bliver det lidt mere interessant.
Ud over de nævnte er der sikker et hav af andre fx. Fable, WeDo, junk-bots o.l.
Nye forløb skyder ofte over de faglige mål, så hvor skal vi lægge os? Vi må stikke fingeren i jorden, udfordre os selv og eleverne, eksperimentere. Og vende mere erfarne tilbage. Held og lykke.