Lego og matematik

Jeg besøgte MV Nordic, som forhandler Lego Mindstorms, for en måneds tid siden med folk fra ITCfyn og Det almenpædagogiske samarbejde Fyn. Her så vi hvordan matematik kan forenes med robotter.

Vi fik udleveret:

  • en standard Mindstorms robot:
By Maksym Kozlenko - Eget arbejde, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=47002680

By Maksym Kozlenko – Eget arbejde, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=47002680

  • bane med et målebånd i siden. Robotten begynder i den ene ende af målebåndet.
  • computer (ipad kan også bruges)

Opgave: Om ti minutter stiller læreren en legomand ved en bestemt afstand fra begyndelsen, og I må aflæse den afstand. Derefter har I to minutter til at programmere robotten, så den kører hen og stopper lige før legofiguren.

Robotten programmeres via antal omdrejninger, og der skal først fremstilles en lineær funktion over sammenhængen mellem antal omdrejninger og den afstand robotten kører. Min. tre punkter er selvfølgelig nødvendige :-). Funktionsudtrykket bruges derefter til at beregne antal omdrejninger, der skal bruges for at stoppe før figuren vælter.

Mange andre (nemmere) måder at arbejde med lineære funktioner. Det her er en.

Dette indlæg blev udgivet i Maker. Bogmærk permalinket.