Vi fik ikke bygget en selvkørende bil, men..

Første april 2016 havde vi workshop i introduktion til Arduino på skolen for lærerne. Alan Olsen fra MakerLab Svendborg stod for indholdet -han ved hvad han taler om!

Vi fik ikke bygget en selvkørende bil, men fik nogle lamper (LEDs) til at blinke. Det meste af tiden kom til at gå med det tekniske, så vi fik ikke snakket om og hvordan teknologien kan indgå i stx. Eftermiddagen gav mig anledning til nogle tanker:

Bliver det her sværere at inddrage Arduino i undervisningen, end jeg har forventet? Arduino er rimelig enkelt, og giver et hav af muligheder, men kan drille, og vi kom i gang, men ikke særlig langt denne eftermiddag.

20160401_153214

Man skal have et vist overskud/overblik for at få glæde af mulighederne. Har man (eleverne og lærer) ikke det, og vi alligevel skal følge en kogebog, er vi måske bedre tjent med et mere lukket system Shape eller Mindstorms.

Kunsten bliver at ramme et setup og niveau, hvor lærere og elever på kort tid kan fornemme mulighederne og friheden, uden at gå til i frustrationer.

Jeg håber at få elev-testet mit materiale om Raketter i løbet af foråret. Råd til selv: Hold dig til nogle enkelte sensorer (fx gyro, trykmåler, temperaturmåler). Lad eleverne lave rapid prototyping på udseende og opsendelse af raket fx faldskærm, vinger, måler. Måske skal to hold konkurrere mod hinanden. Der er masser af naturvidenskab i projektet, men meget lidt kernestof.

Dette indlæg blev udgivet i Digital Dannelse, Maker og DIY. Bogmærk permalinket.