Nye mål i klassen

Det er en fornøjelse at undervise i klasser med dygtige og ambitiøse elever. Men det kan være noget af det mest pædagogisk udfordrende, for der vil ofte også sidde meget svage elever, og hvordan tilgodeser man begge grupper?

I en dygtig klasse kan ambitionerne blokere for et levende og dynamisk læringsmiljø. Få tør sige noget på klassen, og klassens facebook-gruppe kan være helt død. Er der nogen der poster, er det højest læreren der liker opslaget, og det i sig selv kan være endnu mere nedtur for eleven.

En god kollega og jeg har forsøgt med forskellige tiltag fx.
* italesætte at klassen er et læringsrum, hvor alle bidrager med det de kan. Et forkert svar giver også meget læring og er vejen til i fællesskab at finde et mere rigtigt svar.
* under klassediskussioner får eleverne lidt tid (fx 30 sekunder) til at diskutere mulige svar med deres sidemand, før opsamling i plenum.
* fremlæggelser via screencasts og video
* fremlæggelser i matrix og for læreren (pecha kucha)
* elever laver på skift korte forberedte oplæg for klassen
Flere elever har været særlig glade for det sidste aktivitet, da det giver en faglig sikkerhed. Om end det må være lidt spild af tid for tilhørerne, er spildet i dette tilfælde berettiget.

En anden gang vil jeg tidligere prøve at være mere fokuseret på at arbejde med elevernes indstilling til at fejle, og måske endda inkludere det i de mål, som klassen arbejder med.

Dette indlæg blev udgivet i Synlig læring. Bogmærk permalinket.