november 2015

Så er den periode af skoleåret, hvor der er aller mest travlt, forhåbentligt overstået. Kort resume:

* I mange af de SRP-opgaver jeg har stillet har eleverne skulle analysere eller inddrage “relevant empirisk materiale” dvs. andres forsknings-resultater. Det er et benspænd for at undgå de traditionelle lærebogs-omskrivninger, og giver eleven mulighed for at vise noget mere selvstændighed. Det er slående hvor svært mange har ved at søge kvalificeret efter dette. Databaserne er fx Google Scholar, Pubmed, Aktuel Naturvidenskab, Dansk kemi eller simpelthen Google Billeder. Men de afprøver meget få kombinationer af søgeord og ender ofte i blindgyder, og kan ikke vurdere om materialet er velegnet. Noget skyldes selvfølgelig videnskabelig uerfarenhed, men noget må være søge-teknik.

* HF har arbejdet med innovation, og det blev ingen stor succes. Det meste af tiden gik med at få de basale faglige begreber på plads. Kan ikke finde ud af om jeg skal slippe tøjlerne. Enkelte grupper fik dog snuset til processen og fik pitchet for tilfældigt forbipasserende lærere.

* Jeg står for en intern workshop om flipped classroom i december. Og må sande at december er ikke noget godt tidspunkt for workshops -der sker for mange andre ting, og kollegerne (jeg selv inklusiv) er ved at være udkørte.

* Der har heller ikke været meget tid til at lege med Arduino og mikro-computere. Men en chip der måler X, Y og Z koordinater (en gyro), har jeg da fået op og køre. Næste skridt er at den skal i spidsen af en vandraket. Mere om det senere.

Dette indlæg blev udgivet i Flipped, HF. Bogmærk permalinket.