I gang med Sharepoint

Sharepoint og office 365 kan være en stor mundfuld. Jeg bliver af til spurgt hvordan man kommer i gang med at bruge platformen. Hos os har alle hold et website (holdsite). Holdsitet er født med bl.a. et dokumentbibliotek, et linksbibliotek, en OneNote-notesbog og en Nyhedsstrøm. Eleverne har desuden tilladelser til at redigere dvs. skrive i og slette alt indhold.
Her er en prioriteret liste over, hvad du efter min mening skal begynde med:

På hele o365:
1. gå til o365-forsiden og opret en genvej i din browser fx Chrome
2. find dine hold-sites og opret genveje i din browser fx Chrome
3. følg lærerværelset, GL, og faggruppe-sider, og evt. flere
4. find Nyhedsstrømmen og beskeder på forsiden

På det enkelte holdsite:
5. opret mapper i dokument-biblioteket. Jeg bruger mapperne til forløb, andre gør noget andet)
6. indstil rettighederne for mapper, så eleverne ikke kan skrive i alle dokumenter, men gerne i nogle.
7. lær at oploade filer til dokument-biblioteket. Du har formentlig stadig meget materiale i docx og pdf-format.
8. lær at slette filer i dokument-biblioteket. På et eller andet tidspunkt oploader du noget forkert, som skal slettes.
9. opret et dokument til links

Så er det mest grundlæggende på plads(?). Umiddelbart efter følger:
10. prøv at kopiere et link til en fil i dokument-biblioteket. Når du giver lektier for, kan det være dette link du skal bruge.
11. følg holdsitet.
12. opret et fælles-dokument for elever og lærer. Her er en afgørende forskel fra Lectio.
13. prøv at redigere fælles-dokumentet online (ligesom eleverne)
14. prøv at skrive en besked til eleverne i nyhedsstrømmen. Det kan være her du skal kommunikere med eleverne fremover.

Ville det ikke være skønt med video-klip der instruerede i, hvordan man udfører hvert punkt?

På lidt længere sigt kan du gå i gang med:
* gør holdsitet lidt pænt fx med et baggrundsbillede og skriv en introduktion til siden. Nogle brugere synes det er meget vigtigt.
* tilpas genvejene til venstre på hold-sitet fx med link til youtube eller ibog. Slet overflødige links.
* brug OneNote-notesbogen på holdsitet, så du kan dele fælles indhold fra modulerne fx tavle-noter
* synkroniser dokument-biblioteket på hold-websitet til din harddisk (windows only), så du ikke skal åbne din browser (Chrome), hver gang du skal oploade noget.
* brug dit og elevernes OneDrive for Business til backup og deling
* opret en klasse-notesbog
* brug o365 Video til.. videoer fx afleveringer
* integrer evt. video, spørgeskemaer, quizzer, m.m. på holdsitet
* slet links-biblioteket
* opret sider og evt. underwebsteder til forløb
* opret en blog som del af et forløb

Der er mange flere funktioner på platformen og flere kommer langsomt til. En hel del af dem kommer vi formentlig aldrig til at bruge, men mon ikke der gemmer sig et guldkorn et sted?

Dette indlæg blev udgivet i Office 365, Onenote. Bogmærk permalinket.