Faglig læsning

Så blev det min tur til at arbejde med faglig læsning. Det er normalt at nogle elever, specielt i HF siger “jeg forstår ikke noget af teksten”, “bogen er sort snak”, “kan vi ikke få en nemmere bog” o.l.

I et forsøg på at bruge al min pædagogiske erfaring fra flipped classroom, synlig læring, differentiering, prøvede jeg med følgende model:

faglig læsning

Hovedformålet med pakke A var at en video og en ordforklaring, skulle gøre eleverne i stand til selv at få noget ud af teksten. Efter at have introduceret pakkerne, og læse-formålet gik eleverne i gang. Teksten var ca. 2 normalsider og efter min vurdering middel-svær. Jeg havde derfor lavet et screencast over teksten, som fremlagde det vigtigste indhold og forklarede fagbegreberne.

Der var meget aktivitet, og jeg fungerede som almen indpisker. Planen var at elever fra pakke B skulle udfylde en ordbog (nedenfor), mens elever med pakke A så video, og derefter dele ordbogen med pakke A-elever, da det kan tage meget lang tid for disse at finde forklaringer på fagbegreber.

faglig læsning2

Min oplevelse er at elever kun deler noget, hvis de er tvunget til det. Måske afspejler det bl.a. en faglig usikkerhed. Til min overraskelse var der desuden kun 5 elever som valgte pakke B, og de var ikke hurtige nok. Jeg måtte derfor selv udfylde ordbogen.

Enkelte elever fandt på at skrive resume af videoen. På den måde fik de skrevet deres egen ordbog, men fik ikke læst noget af teksten, hvilket var det egentlige formål.

Efter ca. 45 minutter viste en kort mundtlig evaluering viste at kun ca. 2/3 havde fået læst teksten, hvilket var nedslående. Alle klarede dog quizzen nogenlunde. Nogen havde efter egen vurdering ikke fået noget ud af videoen, andre var glade for den. Enkelte havde hverken kunne forstå video eller tekst. En grundigere evaluering kræves.

Mht. forberedelse er det en lidt tung tilgang, og målet er selvfølgelig at eleverne skal kunne læse tekster ud støtte fra video og ordbog. Men det er den investering der må gøres i begyndelsen af et NF-forløb. Jeg håber ikke vi skifter bog til næste år 🙂

Det blev foreslået at arbejde med en model hvor man læser sammen i grupper, og arbejder med en gruppe-diskussion af teksten. Jeg har før prøvet “læs højt-forklar-skriv referat”-rollefordelingen, med blandet succes. Måske er det tid til at støve den af igen.

Dette indlæg blev udgivet i biologi, Flipped, HF, Synlig læring. Bogmærk permalinket.