Facebook-generationen

Feriens artikel i Ingeniøren med overskriften “MUS og langsigtede mål skræmmer Facebook-generationen“, fik mig først til at tænke over at det er netop denne gruppe elever vi prøver at ramme med mange af tiltagene i synlig læring, mindset og ved brug af sociale medier i undervisningen. Fx (fra artiklen):

  • “lede de unge efter korte pejlemærker, frem mod næste sving, med løbende feedback og justeringer.”
  • “Lederen skal arrangere opgaver, så fejl bliver opdaget i tide og brugt konstruktivt.”

Vi skal overveje at vi også støtter denne udvikling ved at bruge de værktøjer fx løbende feedback, gamification, likes på sociale medier m.m., og det måske er vejen væk fra fordybelse.

Herefter kom jeg til at tænke på .. mig selv. Trods en vis alder tror jeg s.. at jeg også tilhører det beskrevne tankesæt. Jeg er utålmodig mht. oplæg, jeg er ret kommunikerende på sociale medier -jeg giver hellere et anerkendende like, end bare tænker mit. Jeg er uforstående overfor at jeg kan dele noget på vores interne kommunikationsplatform, uden nogen form for respons. Jeg bruger hellere youtube end slår op i en lærebog. Jeg prøver at lege mig gennem min undervisning, og lægger sjældent langsigtede planer for forløb eller år.

Ifølge artiklen har denne adfærd dog en aldersbegrænsning på 28 år, så det kan nok ikke passe på mig.

Dette indlæg blev udgivet i Sociale medier, Synlig læring. Bogmærk permalinket.