Klar sekvensering

Jeg genlæste dette indlæg: http://sportmat.dk/2015/04/digital-dannelse-og-forstyrrende.html, og så i den forbindelse Dorte Ågaards oplæg om motivation og distraktion fra computere i undervisningen.

En af Ågaards pointer, som jeg lagde mærke til, var at hun går direkte imod brug af Facebook og Twitter i undervisningen, med henvisning til god anderledeshed. Vi skal bruge andre sociale medier i gymnasiet, ifølge Ågaard. Måske er Yammer svaret.

En anden pointe var en stram og tydelig sekvensering af moduler, så elever i mindre grad er i tvivl om hvad der er på dagsordenen. Og at det tydeligt markeres overfor eleverne om der i hver sekvens skal bruges computer eller IKKE bruges computer.

Jeg viser altid eleverne modulets sekvensplan via OneNote. I OneNote er der mulighed for at bruge mærker, og jeg har derfor defineret mærker for sekvenser hhv. med og uden computer:

sekvensplan

Jeg ville gerne bruge et symbol med en computer, og et symbol med en computer med en rød streg over. Desværre kan man i OneNote 2013 kun vælge mellem fordefinerede symboler, hvorfor jeg har valgt dem du ser ovenfor.

Dette indlæg blev udgivet i Onenote, Synlig læring. Bogmærk permalinket.