Erfaringer fra Årsprøve i bioteknologi

Eksamen og årsprøve giver altid anledning til erfaringer. I bioteknologi 2015:

  • Nogen elever har svært ved at gengive hvad der sker ved antigen-antistof interaktioner fx i ELISA eller blodtype-bestemmelse. De kan illustreres med LEGO.
  • Samme gælder aktionspotentialer. Her håber jeg at finde et online spil.
  • Der skal flere kemi-bilag til for at anspore eleverne til at tale om kemi -de begynder ikke af sig selv at tale om syrer og baser når de ser en aminosyre-struktur.
  • De fleste kan fremlægge de bilag, som er med til spørgsmålet, men har svært ved at uddybe og samtale om figuren. Det skal gøres klart at det er ikke nok at beskrive et bilag eller en teori -vi skal længere ind.
  • I eksamen med papir-bilag, er det en god ide for eleven at lægge alle bilagene frem foran sig, og et evt. talepapir ude i siden, så det kun bruges i begrænset omfang.
  • Vi skal genopfriske hvorfor vi anvender oktanol i de fleste logP forsøg, samt hvordan simple biologisk relevante stoffer fx ioner, og dioxygen vil fordele sig mellem vand og oktanol.
  • Der er nogen temaer vi kommer tilbage til igen og igen. Dem skal vi repetere: polære bindinger og logP (optagelse af stoffer), hydrogen-bindinger (i DNA og proteiner), puffere (forsøg med enzymer, ELISA, elektroforese), kondensations-reaktioner (carbohydrater, peptider, DNA-syntese), redox (respiration)
Dette indlæg blev udgivet i bioteknologi. Bogmærk permalinket.